Centrum Szkoleniowe SPSS
///
MC 3b - Kształtowanie produktów i segmentacja rynku w oparciu o preferencje konsumentów.
Cel kursu
Celem szkolenia jest zachęcenie do wykorzystywania w praktyce analityka rynku jednej z ważniejszych technik badania preferencji klientów – analizy conjoint. W trakcie prac nad produktem, wszystkie jego atrybuty w mniejszym lub większym stopniu są efektem kompromisu pomiędzy możliwościami technologicznymi, ekonomicznymi, prawnymi oraz związanymi z preferencjami klientów. Technika conjoint ma pomóc decydentom w wybraniu najbardziej opłacalnego wariantu tego kompromisu. Pomaga ona w określeniu znaczenia poszczególnych cech produktu i ich różnych zestawień dla klientów. Dzięki temu można lepiej dostosować produkt do preferencji klientów i dokonać modyfikacji, które pozwolą zdobyć realną przewagę nad konkurencją. W trakcie szkolenia, analitycy nauczą się całego procesu prowadzenia tej analizy – od planowania badania po wykonanie analiz segmentacyjnych w oparciu o oszacowane preferencje poszczególnych osób biorących udział w badaniu.
Profil uczestnika
Szkolenie adresowane jest do osób zajmujących się badaniami marketingowymi, zainteresowanych wykorzystaniem wielowymiarowych technik statystycznych w analizach rynku.
Umiejętności zdobywane podczas kursu
- Zapoznanie z procesem przygotowania badań preferencji od przygotowania planu do analizy wyników
- Wiedza na temat wykorzystania techniki łącznego oddziaływania cech w badaniach preferencji
- Umiejętność doboru parametrów analizy conjoint w zależności od użytych danych
- Zapoznanie z procesem wyodrębniania grup za pomocą analizy skupień
- Prawidłowe określanie liczby i spójności wyodrębnionych grup
Program zajęć
- Analiza łącznego oddziaływania cech – wprowadzenie.
- Przygotowanie kart z konceptami produktów.
- Realizacja badania.
- Analiza łącznego oddziaływania cech w analizie preferencji produktowych:
- wpływ kodowania danych na opcje analizy,
- wpływ cech produktów oraz charakterystyki danych na dobór postaci modelu,
- ocena wyników modelu – użyteczności, ważność i statystyki,
- wizualizacja wyników na poziomie grupowym i indywidualnym,
- karty kontrolne a ocena modelu,
- przypisywanie użyteczności do klientów.
- Symulacje – ocena konceptów nieuwzględnionych w badaniu.
- Hierarchiczna analiza skupień – wprowadzenie.
- Praktyczne wykorzystanie hierarchicznej analizy:
- przebieg procesu grupowania – przegląd aglomeracji,
- ocena liczby segmentów z wykorzystaniem wykresu sopelkowego i dendrogramu,
- przypisywanie przynależności do grup,
- porównywanie „konkurujących” rozwiązań – porównywanie metod i ustalanie liczby grup.
- Analiza skupień metodą k-średnich – wprowadzenie.
- Praktyczne wykorzystanie analizy k-średnich:
- realizacja segmentacji z wykorzystaniem k-średnich,
- wykorzystanie końcowych centrów skupień do określania profili grup,
- ocena wpływu zmiennych przy wykorzystaniu tabeli ANOVA.
- Wykorzystanie technik grupowania do segmentacji klientów w oparciu o preferencje.
Forma pracy
Autorski program szkoleniowy Predictive Solutions, bazujący na 25 latach doświadczenia pracy z danymi ilościowymi.
Dostarczamy oryginalne podręczniki wydane przez nasze wydawnictwo i materiały kursowe przygotowane przez ekspertów Predictive Solutions.
Kursanci otrzymują imienne certyfikaty uczestnictwa.
Kursy standardowe prowadzone są tylko w formie zdalnej ze względu na sytuację epidemiczną.
Wszystkie szkolenia odbywają się na praktycznych use case’ach w formie warsztatów przy użyciu komputerów.
Polecane kursy uzupełniające
Dla zainteresowanych zagadnieniami pozycjonowania produktów i marek:
Porozmawiaj o szkoleniach
Zadzwoń: 797 727 090